در این مقاله قصد داریم به معرفی مختصر لامپ های ال‌ای‌دی بپردازیم 

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان مـی‌دهد که حدود ۷۰ درصد از کـل اطلاعاتی که مغـز انسان دریافت می‌کـند از طریق حس بینایی است ، از این رو کیفــیت اطلاعات دریافتی تـوسط مغـز انسان به کیفیت نور  محیط و قدرت بینایی فرد بستگی دارد . یکی از آخرین تکـنولوژی‌های موجـود که سهم بزرگی در سیستم هـای روشنـایی مـدرن بـرای خــود ایجاد کرده است ، تکنولـوژی لامپ هـای LED است .

در لامـپ‌های بر پایه تکنولوژی LED از دیود‌های نـور افشــان یا همان LED استفاده می‌شود .

در ســالهای اخیر بدنبال ساخته شـدن LED هایی به رنگ سفید ( سفیـد گـرم ، سفـید یخی ، سفید طبیعی ) تحـولی بــزرگ در عـرصـه سـیستـم های روشنایی پدید آمد .

 

ویژگی‌های لامپ ال‌ای‌دی :

 

طول عمر بالا :

طول عمر LED ها به طور متوسط ۳۰ هزار ساعت تخمین زده می‌شود و در بهترین حالت به ۵۰ هزار ساعت نیز می‌رسد . که در مقایسه با سایر منابع نوری بسیار بیشتر است . با توجه به این طول عمر ، اگر هر لامپ LED به مدت ۸ ساعت در یک شبانه روز روشن بماند ، طول عمر لامپ LED برابر ۱۰ سال می شود .

 

دوست دار محیط زیست :

ترکیبات جیوه ، سرب و مواد سمی دیگر در ساختار LED ها به کار نمی‌روند . همچنین این نوع لامپ‌ها امواج مادون قرمز و فرا بنفش نیز تولید نمی‌کنند . تاثیر امواج فرابنفش در ابتلا به سرطان پوست امری اثبات شده است ، علاوه بر این ، لامپ‌های LED گاز دی اکسید کربن نیز تولید نمی‌کنند که یکی از عوامل مهم گرم شدن زمین است .

 

تنوع رنگ :

LED ها دارای تنوع رنگ بسیاری هستند که استفاده از آنها را در اهداف زیبا سازی و نورپردازی ممکن می‌سازد . از قابلیت های جالب LED ها که با آن می‌تــوان طرح های بسیـار را به اجرا در آورد ایـن است که می‌توانند با ولتاژ های گوناگون ، رنگ‌های متنوعی ایــجاد کـنند .

 

تولید حرارت :

تولید حرارت در این نوع لامپ‌ها بسیار کمتر از انــواع دیـگر منابع روشنایی نظیر لامپ های رشته‌ای است .

 

مقاوم در برابر ضربه :

به علت وجود یک پوشش محافظ بر روی LED ها ، در مقابل ضربه مقاومت خوبی دارند . بر عکس منابع نوری دیگر که بسیار شکننده هستند .

 

در نهایت می‌توانید تصاویر لامپ‌های ال‌ای‌دی را در این بخش مشاهده نمایید

 

ال‌ای‌دی حبابدار    ال‌ای‌دی شمعی مات    ال‌ای‌دی شمعی شفاف    ال‌ای‌دی هالوژن