در این مطلب قصد داریم به مختصر با برخی سیم‌ها آشنا شویم

هادی :

 به طور کلی به موادی که دارای رسانایی بالایی هستند و می‌توانند برق را با تلفات کم منتقل  کنند هادی گفته می‌شود که در بین مواد مختلف طلا , مس , نقره جزء بهترین هادی‌ها هستند .

عایق :

 موادی که دارای رسانایی صفر هستند و یا به عبارتی دیگر برق را از خود عبور نمی‌دهند عایق  گفته می‌شود . همانند انواع پلاستیک , شیشه , چوب ….

سیم :

 سیم‌ها وسایلی هستند که در آن  از یک هادی به منظور انتقال برق  و از یک عایق به منظور  جلوگیری نشت برق به اطراف و محافظت استفاده می‌شود .

 

تقسیم بندی سیم ها

 

سیم مفتولی :

 این نوع سیم که به سیم خشک نیز معروف است دارای یک رشته هادی می‌باشد و  به دلیل  این که قابلیت فرم دهی دارد عموما در تابلو برق‌ها استفاده می‌شود . ولتاژ نامی این نوع سیم  750/450 ولت است و برای جریان‌های مختلف ، با سطح مقطع عای 1.5 تا 240 میلی متر  مربع ساخته می‌شود .

نمونه تصویر سیم مفتولی )

 

سیم افشان :

 سیم‌های افشان به دلیل این که از تعداد زیادی سیم مسی نازک به هم تابیده تشکیل شده  اند نرم بوده و دارای قابلیت انعطاف بالا می‌باشند به همین دلیل از آن ها در سیم کشی  ساختمان استفاده می شود.ولتاژ نامی این سیم‌های افشان  500/300 ولت است و با توجه به  جریان عبوری در سطح مقطع‌های مختلف موجود می‌باشند . نمونه تصویر سیم افشان )

سیم نیمه افشان :

 این سیم‌ها چیزی بین سیم های مفتولی و افشان می‌باشند یعنی تعداد رشته‌های این نوع  سیم به مراتب از سیم‌های افشان کمتر بوده و در نتیجه انعطاف آن نیز از سیم‌های افشان  کمتر می‌باشد . ولتاژ نامی این سیم 750/450 ولت است و زمینه‌های کاربرد آن مشابه  سیم‌های مفتولی است . نمونه تصویر سیم نیمه افشان )

علائم و حروف اختصاری :

 N : نشان دهنده سیم مسی نرم شده یا به عبارتی سیمی که طبق استاندارد VDE آلمان  ساخته شده .

 Y : عایق  P.V.C دور  هر رشته است .

 F : علامت سیم‌های نرم .

 A : برای سیم کشی داخل لوله‌ها .

 M : به مفهوم سیم‌های مقاوم در برابر رطوبت .